E-Ticaret Nedir ?

     E-Ticaret, belirli miktarda para karşılığı satılabilecek tüm ürün veya hizmetlerin elektronik ortamda satışa sunulması işleminin genel adıdır. E-Ticaret ile işletmeler (üreticiler, distribütörler, satıcılar) ürün veya hizmetlerini diğer işletmelere ya da perakende müşterilere satabilirler.

     E-Ticaret kendi içerisinde üç bölüme ayrılmaktadır. Bunlar; B2C (Business to Consumer), B2B (Business to Business), C2C (Consumer to Consumer) olarak adlandırılmaktadırlar. Bu üç eticaret sisteminin farkı satışa sunan ile alımı gerçekleştiren kişi/kurumların türünün değişmesidir.

     B2C; satıcıdan son tüketiciye ürün veya hizmetlerin pazarlandığı alandır. B2C sistemlerde açık ve kapalı 2 alan bulunmaktadır. Kullanıcılar sistemi öncelikle açık bir şekilde ziyaret ederler. Alımını yapmak istedikleri tüm ürün veya hizmetleri incelerler. İstediklerini sepetlerine gönderirler. Almak istedikleri noktada ise sistem giriş talebinde bulunur. Artık alıcı kimliğine ihtiyaç vardır. Alıcı kimliği içerisinde adı, soyadı, iletişim bilgileri, fatura ve teslimat adresleri gibi bir takım bilgi sistem tarafından kullanıcıdan talep edilir. B2C sistemlerde satışların ödemesi farklı metotlar kullanılarak yapılabilir. Bunlar; Kapıda Ödeme, Kredi Kartı Ödemesi, Ortak Ödeme Sistemleri gibi. Kapıda ödeme sistemlerinde ürün veya hizmetin lojistik sürecini yürüten firma ödemeyi alıcı taraftan tahsil eder. Daha sonrasınd ise satıcı firma ile lojistik firma aralarında para transferini gerçekleştirerek mutabakat sağlarlar. Kredi kartı ödemesi için satıcı firma banka veya bankalarla anlaşma yaparak sanal pos talebi oluştururlar. Daha sonrasında sanal pos sistemini kendi eticaret sistemlerine entegre ederek ticaret ödeme kısmını çözümlemiş olurlar. Ortak ödeme sistemleri ise kredi kartı ödemesi gibidir. Ancak burada satıcı firma yerine ödeme sistemi hizmeti veren firmalar bankalarla anlaşmalarını yapar ve satıcı firmanın sistemine ödeme sistemlerinin entegre edilebilmesi için gerekli hizmeti sağlarlar. Burada satıcı firma her satıştaki meblağ üzerinden belirli bir oranı ortak ödeme hizmeti sağlayan firmaya komisyon bedeli olarak öder. Satış işlemlerindeki ödemeler öncelikle ortak ödeme hizmeti sağlayan firmanın hesabına yatar. Sonrasında aynı lojistik firmasında olduğu gibi satıcı firma ile ödeme hizmeti sağlayan firma arasında mahsuplaşarak mutabakat süreci yaşanır.

     B2B; bu sistemde üretici veya distribütör firmalar satış kanallarından olan bayilerine satış gerçekleştirmektedir. Dolayısıyla bu sistemler kapalı devre sistemlerdir. Yani bir kullanıcı adı ve bir şifre olmadan hiçbir şekilde kullanılamazlar. Sistemi kullanarak alım gerçekleştiren her kullanıcıya sistem tarafından tanımlanmış kısıtlar doğrultusunda işlemler gerçekleştirilir. Sistem her kullanıcı (bayi firma) için risk limitleri, sipariş limitleri, açık hesap limitleri, iskonto oranları, özel fiyatlar gibi bir dizi tanımlama gerçekleştirir. Bu tanımlamalar sonucunda her kullanıcı kendi sınırları içerisinde alışverişlerini yapabilirler. B2B sistemlerde genelde açık hesap çalışma modeli kullanılır. Ancak bazı B2B sistemleri alışveriş sonrası ödeme için kredi kartı kullanımını veya hemen havale yöntimini kullanmaktadırlar. B2B sistemlerde direkt satış yerine süreç daha çok teklif - sipariş - satış şeklinde ilerlemektedir. Alımlar yüklü olduğundan süreçlerde olabildiğince uzun ve zahmetli olabilmektedir. Bu sistemde entegrasyon hizmetleri oldukça önemlidir. Sisteme üye olan kullanıcılar hesap bakiyelerini sistem üzerinden takip edebilmek isterler. Bu nedenle Logo, Eta vb. ticari programlar ile entegrasyon yaparak verilerin anlık veya istenilen periyotlarda ticari yazılımların veritabanından alınarak üyelere servis edilme durumu söz konusudur. Aynı zamanda entegrasyon ile alınan tüm siparişlerin otomatik olarak ticari yazılımlara yazılması en çok gelen talepler arasındadır. Burada da amaç yapılan işlemlerin iki kez yapılmamasının istenmesidir.

     C2C; pazaryeri olarakta bilinen bu sistemde, satıcı da alıcı da sistemin sahibi değildir. C2C sistemini kuran ve devreye alan firma satılabilecek ürün veya hizmetlerin pazarlanabilmesi için satıcılara hizmet verirken, ürün veya hizmetleri alacak kullanıcılara da yapılacak alışverişin güvenliğini sağlayabilmelidirler. Bu sistemler komisyon bedeli üzerine kurgulanmış sistemlerdir. Türkiye'de en yaygın olarak kullanılan C2C sistemlerinin başında N11, GittiGidiyor gelmektedir. Bu sistemlerde her türlü kullanıcı ürün veya hizmet satabilmek için kendilerine sanal mağaza kurabilirler. Sanal mağaza kurulumları ile birlikte ürünlerini sistemlere entegre ederek satışa başlayabilirler. Entegrasyon süreçleri yine bu sistemlerde de oldukça önemlidir. Çok kısıtlı ürün veya hizmet satışı yapan kullanıcılar için sistem tanımlamalarını manuel yapmak çok zor olmayacaktır. Ancak binlerce ürün satışı yapacak kullanıcılar ürün listelerini bu sistemlerin entegrasyon servislerine otomatik olarak göndermeleri gerekmektedir. Bu nedenle gerek Logo gerek Eta gerekse başka bir ticari programdan bu verilerin otomatik olarak alınıp (C2C sisteminin istediği formatta) sistemlerin servislerine gönderilmesi gerekmektedir. Gönderim aralıkları sizin belirleyeceğiniz formatta olabilmektedir. Ancak C2C sistemlerde ürün adı, açıklaması, detay bilgilerinin yanısıra stok durumu çok önemlidir. Bu nedenle entegrasyon sistemleri arasındaki veri transfer sıklığı stok durumuna göre değişmektedir. C2C sistemlerde tüketiciler istedikleri ürünü aldıklarında yaptıkları alışverişin ödemesini sistemin hesabına yapar. Sistem satıcıdan komisyon bedelini keserek kalan miktarı satıcının hesabına gönderir. Tüm ödeme işlemleri banka aracılığıyla ilerlemek zorundadır. Kayıt dışı ticaretin önüne geçmek için bu yöntem şart koşulmuştur. İşlemlerdeki komisyon bedelleri satıcının cirosuna, parasını sistemin hesabında ne kadar tutacağına göre farklılıklar gösterebilmektedir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Mutabakat Nedir?

Tekliften Teslimata Satışın Değişken Yapısı

B2B Sistemler Hakkında Detaylı Bilgi