Tekliften Teslimata Satışın Değişken Yapısı

Merhaba,


     Günümüzde birçok satış modeli kullanılmaktadır. En yaygın olarak kullanılan modeller Business to Consumer (B2C) ve Business to Business (B2B) satış sistemleridir. B2C sistemler birçok isimle anılmaktadır. Kimileri E-Ticaret veya E-Commerce derken, kimileri Perakende Satış Portalı, kimileri Son Tüketici Satış Uygulaması gibi isimler kullanmaktadır. Kullanılan terimler içerisinde en büyük hata E-Ticaret veya E-Commerce terimleridir. Çünkü E-Ticaret satış yöntemlerinin elektronik ortamda yapılan tüm türlerinin genel adıdır. B2C'de satış oldukça basit yöntemlerle yapılmaktadır. Ürün, bilgileriyle birlikte (detay bilgileri, fiyatı, stok durumu, resmi vb.) yayınlanır. Son kullanıcı veya tüketici ürünleri inceler ve ihtiyacı olanları ihtiyacı olduğu miktarda eğer stok durumu uygun ise alır ve ödemesini yaparak satış tamamlanır.

     Ancak B2B sistemler, B2C sistemlere nazaran oldukça kompleks yapılardır. Çünkü burada hedef tüketici değil alt satış noktalarıdır. Yani siz ürünlerinizi yine sizin gibi bir satış noktasına satarsınız, onlarda sizin ürünlerinizi tüketiciye satarlar. Durum böyle olunca şartlar tamamen değişim göstermektedir. Çünkü alım adetleri, alınan ürün miktarları B2C'ye nazaran oldukça büyüktür. Buradaki satışın içerisinde birçok dinamik bulunmaktadır. Bunlar; alışverişi gerçekleşek ürünlerin stok durumu, stok durumunun uygun olmaması durumunda termin süreleri, ödeme koşulları, teslimat şekilleri, nakliye, lojistik süreçleri gibi.

     Bu kadar çok süreci içerisinde barındıran B2B sistemlerde aldın ve ödedin demek mümkün değildir. İşte bu noktada alım işlemine başlangıç genellikle bir teklif ile başlar. Alım yapacak bayi işletme satın almak istediği ürün listesini miktarları ile birlikte oluşturur. Her bayi için tanımlanmış bazen ürün bazlı bazen kategori bazlı iskonto oranları bulunmaktadır. Ancak yine de bazı durumlarda önceden tanımlı parametreler yeterli olmaz. Örneğin; deponuzda 1 yıldır duran bir ürüne talep geldiğinde satılsın ve depo maliyeti ortadan kalksın diye bayiye tanımlanmış iskonto oranının üzerine çıkmak mümkün olabilmektedir. Yine bir ürün için önceden tanımlanmış %30 iskonto yetersiz gelebilir. Çünkü bayi o üründen belki de 1000 adet sipariş etmiştir. Bu gibi durumlarla B2B sistemlerde sıklıkla karşılaşılabileceği için süreç her zaman tekliften başlamalıdır. Oluşturulan talep listesi B2B sisteminin sipariş süreç yöneticileri tarafından incelendikten sonra eğer standart parametreler uygun ise aynı parametreleri kullanarak eğer uygun değil ise revize ederek (revize işlemi yalnızca o talep için uygulanmalıdır) geri bildirim sağlanır. Geri bildirim anında ekstra maliyetler var ise (nakliye, lojistik vb.) bunlarda bildirilmelidir. Aynı zamanda ürün stok durumu gözetilerek termin süreleri de geri bildirimde bulunması gereken bilgilerdir.

     Geri bildirim sonrası bayi revizeden memnun ise teklif artık sipariş sürecine dönüşebilir. Ancak memnun kalmadığı noktalar var ise bunları mutlaka belirtebilmeli ve yeniden revize edilmesini talep edebilmelidir. Dolayısıyla teklif ve revize teklif süreci, kaç defa döneceği belli olmayan bir döngüdür. Teklif sürecinin akabinde son teklif revizyonu üzerinden onay alınarak talep siparişe dönüştürülür. Sipariş süreci sonrası bazı durumlarda parçalı sevkiyat bazı durumlarda ise tam sevkiyat söz konusu olabilir. Parçalı sevkiyatlarda genelde son sevkiyat ile birlikte faturalandırma işlemine geçilir. Her sevkiyatta öncelikle irsaliyelendirme işlemi gerçekleşir. Tüm işlemler mutlaka sistem üzerinde bayi tarafından izlenebiliyor olmalıdır. Yani parçalı sevkiyatın neleri ihtiva ettiği, hangi irsaliye numarası ile irsaliyelendiği gibi bilgilere kolayca ulaşılabilmelidir. İrsaliyelendirme sonrası nakliye ve lojistik süreçleri başlar. Yurtiçinde genelde kargo firmaları kullanılırken yurtdışında hangi taşıma kanalı uygun ve güvenilir ise o kanal üzerinden gerekli taşıma prosedürleri uygulanır. Yurtiçi satışlarda bazı işletmeler kendi nakliye araçları ile lojistik hizmeti sunabilmektedirler. Taşıma süreçlerinde de yine bayiye gerek kargo bilgileri gerekse kendi lojistik hizmetinizi verdiğiniz araç bilgilerini sistem üzerinden gösteriyor olmalısınız. 

     Lojistik hizmetleri bu şekilde tüm gönderim tamamlanana kadar devam etmektedir. Bayinin talep ettiği tüm ürünler gönderildiğinde artık faturalandırma süreci başlar ve yapılan işlerin toplam faturası üretilerek bayiye gönderilir. Faturalandırma sürecinden sonra artık duruma göre tahsilat süreçleri devreye girebilmektedir. Belirli bir ödeme süresi sunulmuş ise o süre sistem tarafından takip edilerek bayiye bilgilendirme mesajları sunulabilir. Aynı şekilde süre aşımı olduğunda gecikme bedeli uygulanacaksa sistem tarafından hesaplanıp yine bayinin karşısına mesaj olarak çıkarılabilir.

     Görüldüğü üzere B2B sistemler içerisinde birçok sistemi barındıran kompleks yapılardır. Ancak günümüzde kullanılan birçok B2B sistemi maalesef bu denli doğru kurgulanmış yapıları desteklememektedir. Tabi bazı işletmeler için bu durumlar gerekli olmayabilir. Ancak büyük bir oranda işletme açık hesap, termin süresi, taşıma opsiyonları, teklif, revizyon gibi kavramları kullanmaktadırlar. Bu tip durumları kullandıkları halde sistemleri destek vermiyorsa genellikle telefon ya da mail yoluyla bu açığı kapatmaya gayret etmektedirler. Ancak bu gibi dış destekli işlerde de öngörülemeyen bazı durumlar ortaya çıkar. Yıl sonunda sistem üzerinden yapılan satışları ne kadarı revize görmüş, ne kadar ekstra indirim yapmışız gibi birçok soruya maalesef cevap vermek neredeyse imkansız hale gelmektedir. Bu gibi sorunlar ile karşı karşıya kalmamak için süreçlerinizi ve satın almak istediğiniz yazılım hizmetlerini uyumluluk açısından mutlaka doğru karşılaştırmalısınız. Doğru senaryolar kurarak satın alınacak yazılım hizmetinin size ne denli fayda sağladığını çok iyi analiz etmelisiniz. Unutmayın ki; şimdilik böyle olsun, sonra biz onu geliştirmek istediğimizde yine sizinle haberleşiriz dediğiniz hiçbir işe geri dönüp bakmazsınız. Yazılım hizmetini satın almak istediğinizde mutlaka önce fiyatını değil, size ne gibi faydalar sağlayacağını sorunuz....

Bol kazançlı günler dileriz...
Popüler Yazılım Hizmetleri

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Mutabakat Nedir?

B2B Sistemler Hakkında Detaylı Bilgi

E-Ticaret Nedir ?