B2B Sistemler Hakkında Detaylı Bilgi

     B2B Sistemler, kapalı devre olarak adlandırılan, dışarıdan girişlerin ancak kullanıcı adı ve şifre girerek yapılabildiği web uygulamalarıdır. Sistemin kapalı devre olmasının sebebi, içeriye giriş yapan her kullanıcıya farklı hizmetin sunulmasından kaynaklanmaktadır. Farklı hizmetten kasıt, içeriye giren her kullanıcının alım şartlarının farklılık göstermesidir.

     B2B sistemlerin yapılma amacı, üretici veya distribütör firmaların ürettikleri veya sattıkları ürün/hizmetleri toplu olarak alt satıcılara (bayi) pazarlayabilmeleridir. Bu sistemlerde son kullanıcılar bulunamazlar. Alt satıcılar (bayi) bu sistem ile üst satıcılardan (üretici veya distribütör) ürün/hizmet tedarik edebilmektedirler. Bu sistemleri büyük bayiler de kullanmaktadır. Hiyerarşiye bakıldığında; Üretici/Distribütör -> Ana Bayi -> Alt Bayi (Tali Bayi) -> Son Kullanıcı şeklinde bir yapı bulunmaktadır. Üretici/distribütör ile ana bayi arasında da B2B kullanılabileceği gibi ana bayi -> alt bayi arasında da B2B kullanılmaktadır.

   B2B sistemler ürün/hizmet satan firmanın kullanıdığı işletme programı ile entegre olmalıdır. Bu nedenle B2B projelerinde, Logo Entegrasyonu, Eta Entegrasyon gibi kullanılan işletme programlarıyla entegrasyon adı altında ayrı hizmetler de satılmaktadır. Entegrasyon gerek sistemi kullanan kullanıcıların ürün/hizmet satan firmalar ile aralarındaki cari hesabı gerçek zamanlı kontrol etmek amacıyla gerekse yapılan tüm siparişlerin otomatik olarak işletme programına aktarılması amacıyla kullanılmaktadır. İleri düzey entegrasyonlarda ise fiyat entegrasyonları kullanılarak yapılan tüm fiyat revizyonları otomatik olarak B2B sistemine aktarılır.

   Bu sistemde satışlar genelde açık hesap ile yapılmaktadır. Yani kullanıcı almak istediklerini sipariş eder, siparişin toplam bedeli kadar borçlanır. Ödeme koşulları satıcı tarafından alıcıya daha önceden tanımlanmıştır. Ödeme koşuluna göre alıcı ödemesi gereken tutarı vakti geldiğinde satıcıya öder. Bazı b2b sistemlerinde ise anında ödeme esastır. Burada cari hesap takibinin çok önemi yoktur. Çünkü alım yapıldığı anda gerek kredi kartı ile gerekse diğer ödeme yöntemleri ile ödeme yapılır ve süreç tamamlanmış olur. Açık hesap çalışılan sistemlerde her alıcı için satıcı tarafından birçok parametre önceden tanımlanmalıdır. Bu parametreler; risk limiti (ne kadar süre içerisinde ne kadar alım yaparsa risk limitine ulaşacak), genel iskonto oranı, ürün kategori bazlı özel iskontolar, ürün bazlı özel iskontolar, ödeme koşulları, nakliye ve lojistik şartları gibi bir dizi parametre tanımlanır. Bu parametreler içerisinde alışverişi durduracak tek bir parametre bulunmaktadır. Risk limiti parametresi alışverişi durdurabilecek parametredir. Örneğin; A alıcısı 30 gün içerisinde en fazla 10.000 TL'lik alışveriş yapabilir şeklinde bir risk tanımlamamız olsun. Bu parametre şu şekilde çalışır. Ödemesi yapılmamış son 30 günlük alışveriş toplamı 10.000 TL'yi buluyorsa şu anki alışverişin yapılamaması ve alıcıya mesaj ile sebebinin bildirilmesi anlamına gelmektedir. Bu sayede açık hesap çalışılan kullanıcıların satıcıya olası bir ödeme yapmaması durumunda satıcının bu işten büyük kayıplar yaşaması önlenmektedir. Ticari hayatın gelişmesi ile birlikte satıcılar artık farklı metotlara başvurmuş durumdadırlar. Artık satıcı ile alıcı ticari faaliyetine başlamadan önce alıcı satıcıya belirli vadeler ile sıralı çek vermektedirler. Burada amaç satıcıyı güvence altına alabilmektir. Örneğin; Satıcı, Alıcıya bu yıl ortalama ne kadarlık bir alışveriş yapabileceği sorusunu sorar. Alıcı geçmiş deneyimlerinden bir tahminde bulunur. Daha sonra bu meblağ karşılıklı anlaşma ile son rakama ulaştırılır. Gelinen son noktada ise bu rakam eşit veya farklı oranlarda 6 - 8 - 10 - 12 adet çeke dağıtılarak alıcı tarafından satıcıya kesilir. Böylece açık hesap çalışırken aslında bir anlamda ödemeyi baştan almış olursunuz. Eğer alınan çeklerin altında kalan bir alışveriş söz konusu ise yıl sonu mahsuplaşılabilir veya yeni yıla kalan miktar devir edilebilir. Aynı şekilde alınan çeklerin üzerinde bir alışveriş söz konusu ise kalan miktar için mahsuplaşma yapılarak yıl kapatılır.

     B2B sistemler, B2C sistemler gibi net olmak zorunda değildir. Yani b2c sistemlerde ürün/hizmetin mutlaka satış fiyatı, stok durumu, ürün detay bilgisi, kaç gün içerisinde teslim edilebileceği gibi bilgiler bulunmalıdır. Ancak b2b sistemlerde bazı durumlarda bu bilgiler değişkenlik gösterebilir. Örneğin üretim yapan bir satıcı, alıcıya bazı ürünler için çok uzun tedarik süreleri sunabilir veya stok durumunu hiçbir ürün için belirtmeyebilir. Bu nedenle b2b sistemlerde sürekli bir pazarlık söz konusudur. Tabi tüm b2b sistemleri bu şekilde çalışır demek doğru olmaz. B2B sistemlerinin küçük bir kısmında durum aynı b2c sistemleri gibi nettir. Bu sistemlerde tek fark alıcılar, son kullanıcılardan daha ucuza alım yapabilmektedirler.

     B2B sistemler hakkındaki yazımızı burada noktalarken, kafanıza takılan tüm sorular için lütfen info@populeryazilim.com adresine eposta göndermeyi ihmal etmeyiniz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Mutabakat Nedir?

E-Ticaret Nedir ?